Všetci sme omylní, no usilujme sa o neomylnú objektívnu kritiku

Aj negatívne hodnotenie vykonanej práce je súčasťou komunikácie medzi šéfom a jeho podriadeným, no nie je vyhranenou záležitosťou len v pracovnej rovine. Rodičia kritizujú deti za zlé správanie, priatelia si navzájom taktiež prehodia zopár neprívetivých slov a už ani medzi tými najmenšími to nie je len o úsmevnom podávaní hračiek.

Doba nás núti napredovať, konkurencieschopných netreba vyhľadávať, oni presne vedia, kedy majú o sebe dať vedieť. Preto si treba uvedomiť, že danému odvetviu sa rozumejú aj stovky ďalších úspešných ľudí. Ani vo svojom voľnom čase by ste občas nemuseli mávnuť rukou nad ponukou, ktorá vám dokáže poskytnúť množstvo nových poznatkov využiteľných pri ďalších projektoch alebo rôznych úlohách od nadriadeného.

Školíme sa po celý život. To, čo nestihneme prelistovať počas študentských rokov, zistíme pri prvých neúspechoch v práci, alebo nám správnu odpoveď našepká láskavý kolega. Na to sa však netreba spoliehať! Aj medzi tými najmilšími sa skrývajú dravci, čo len striehnu na vaše omyly. A tie šikovne využijú vo svoj prospech. Najprv jeden, potom druhý a keď sa na vás zrúti celá masa pracovných neúspechov, okamžitá výpoveď vám leží pri nohách, respektíve na stole!

Komunikujte o svojich omyloch. Najlepšou obranou sa pre vás stane pokora!

Ak vášmu šéfovi ozaj záleží na budovaní kvalitnej firmy so silnou značkou na trhu, určite sa nebude prizerať, ako sa bezhlavo rútite dole kopcom. Iné je, keď ste sa dopustili chýb v začiatkoch na novej pozícii. Mali by vám dať istý čas na adaptáciu, oboznámiť sa s požiadavkami, ktorým budete po celý pracovný čas vystavovaný. Len tak si dokážete vytvoriť svoje pokojné “hniezdočko“ v zamestnaní. Inak budete terčom kritiky, možno aj posmechu a neskôr aj vylúčenia z danej pozície. Nezvládnuteľná pracovná pozícia neexistuje, možno hovoriť len o zlyhanom ľudskom komunikačnom faktore.

Ak ste sa ocitli na koberčeku u šéfa, možno to nebude až také zlé, ako predpokladáte. Najprv sklopte uši, naučte sa pokorného výrazu a prijmite čo najviac informácií. Len tak ich neskôr budete môcť analyzovať, zhodnotiť a vytvoriť si svoj zrekonštruovaný plán na úspech. Dobre podaná kritika obsahuje nielen strohé konštatovania, ale aj objektívne dôkazy a možno aj odporúčania na odstránenie nedostatkov. Váš nadriadený komunikačný partner by tieto omyly mal podchytiť hneď na začiatku, inak sa môže celá situácia skomplikovať, a to aj za cenu premárneného času pri projekte, ktorého zadanie ste pochopili obidvaja po svojom.

Vy by ste mali túto konštruktívnu a opodstatnenú kritiku prijať so všetkou úctou. Reagujte spätne, obhajujte sa len konkrétnou argumentáciou bez emotívnych výlevov či poukazovania na druhých. Tu ste predsa v práci, nie v materskej škole! Ak ste daný problém so šéfom prekonzultovali a došli k jasnému jednotnému stanovisku, potom by malo byť všetko na dobrej ceste. Horšie by bolo, keby ste sa opäť dopustili rovnakých chýb alebo detinských chýb z nepozornosti. To už by sa rozhodne nedalo nazvať cestou budovania úspešného kariérneho rastu. A tam, kde zostane po vás prázdny pracovný kútik, zaplnia ho zaraz lepší a skúsenejší.

Foto: pixabay.com